Zelf maken: kaasstengels

Je hebt het verhaal van Het meisje met de zwavelstokjes. Dit is het verhaal van de moeder met de kaasstengels. Maar dan net iets anders. Die moeder ben ik. Ooit ging ik ze maken om een - soort van - verantwoorde snack voor de kinderen te hebben. Als in groep 1/2 maakte ik ze voor een ontbijt op school en sindsdien kom ik er niet meer van af. Bij elke Paaslunch, Kerstbrunch moet ik kaasstengels maken. Niet alleen mijn eigen kinderen vragen er om, de andere kinderen in de klas rekenen er inmiddels ook op. Ik ging ook wel eens kaasstengels samen met de kinderen maken als gezellige activiteit. Er was een periode dat er elke week een vriendinnetje hier wilde spelen en dat ze dan elke week kaasstengels wilde maken. Dan vroeg ze me op het schoolplein 'heb je ook bladerdeeg in huis?' Ik vermoed dat over twintig jaar ofzo die klasgenootjes zeggen 'oh ja, de mama van Gemma en Ellie maakte altijd kaasstengels'. Of: 'Welke moeder maakte ook al weer altijd kaasstengels.' Haha, nou er zijn slechtere zaken om bekend om te staan.

Kaasstengels maken is niet moeilijk, maar het vraagt enige behendigheid vraagt en oefening. Die van mij zijn er in de loop der jaren in ieder geval mooier op geworden. Ik wil maar zeggen dat je het niet moet opgeven als jouw eerste partij lijkt op slecht gedraaide shaggies.




Voor de echt fanatieke zelf-makers onder ons kun je ook zelf het bladerdeeg maken, maar daar waag ik me niet aan. Om budgettaire redenen kocht ik eerder wel het huismerk van de AH, maar die van Koopmans zijn toch beter. Geven een mooiere kaasstengel. Bio bladerdeeg is helemaal the best, maar wel duurder.





1. Haal het bladerdeeg uit de verpakking en leg ze los op het aanrecht om te ontdooien. Laat ze niet te lang liggen, want eenmaal ontdooit gaan ze uitdrogen aan de open lucht. Dus niet 's ochtends ontdooien met het idee er 's middags mee aan de slag te gaan.
Ik haal er meestal 5 velletjes uit en doe de andere 5 (er zitten 10 in een pakje) in een diepvrieszakje weer terug in het doosje en weer in de vriezer.

Van 5 vellen maak ik 10 kaasstengels.




2. Rasp kaas. Neem bij voorkeur oude kaas als je het zelf raspt. Daar hou je meer rasp van over dan van jonge kaas. Eventueel kun je ook sesamzaadjes klaarzetten. Dan rol je straks de kaasstengel door de sesamzaadjes. 




3. Snij het vel doormidden. 


4. Haal een helft van het papier af. 


5. Bladerdeeg heeft een plakkerige kant en een bepoederde kant. Ik hou de plakkerige kant boven. Daar komt zo de kaas op. 




6. Verdeel wat kaasrasp over het vel.  In het midden.



7. Vouw de onderkant over de kaasrasp. Druk een beetje aan. 


8. Vouw de bovenkant terug. Druk een beetje aan. 


9. Duw de kaasstengel een beetje in een ronde vorm. 


10. Pak met beide handen een uiteinde van de kaasstengel vast. Draai je handen in tegengestelde richting. Dus: rechter hand van je af, linkerhand naar je toe. Of net andersom. 


11. Rol naar wens de stengel door de sesamzaadjes of sprenkel er wat op en druk iets aan. 


12. Verplaats ze naar de bakplaat en rek ze nog een klein beetje uit voordat je ze neerlegt. 


13. Bak ze 20 minuten in een voorverwarmde oven op 220C. Kijk voor de juiste ovenstand op de verpakking van je bladerdeeg! Na 10 minuten even schudden.


14. Bewaren: in een papieren zak blijven ze knapperig. In een plastic trommel worden ze soms een beetje slapjes. 

TIP: Als je deze lange kaasstengels nog een keer door de helft snijdt vóór het bakken, dan passen ze makkelijk in de broodtrommel (van je kind). 

Eet smakelijk!

Warme groet van de kaasstengelmoeder
Anita 

15 opmerkingen

  1. LOL. wat een geweldige tutorial. Echt heel basic, met zelfs de stap dat je het papiertje er af moet halen. En ik vind het een fijn recept, want dit kan ik ook wel even.

    N.B. Wat ziet je blog er ineens prachtig en professioneel uit. Complimenten!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha. Ik las laatst op een fb kookgroep de opmerking: explain it to my like i'm 5. Toen dacht ik aan hoe ik zelf ooit ook alles stap voor stap wilde weten. :-)

      Dank voor je complimenten! Ik heb een sjabloon gekocht (jawel) en kon niet wachten om 'm te installeren!

      Verwijderen
  2. N.B. ik zou die lelijke cookies melding dan ook nog even onderaan je blog zetten. Is zonde van je mooie blog. Op mijn blog bloggenenloggen.nl heb ik een tutorial staan hoe je dat doet. Hopelijk is die net zo duidelijk als jouw uitleg over kaasstengels ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er heerlijk uit. Dat ga ik zeker eens maken. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk! Ik heb ze wel eens gemaakt, maar ga dit recept ook zeker een keer maken. En ik weet niet of je deze layout al langer hebt, maar ik vind hem supermooi. Mijn complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Adine. Deze layout heb ik pas sinds vandaag (6 april 2018), ik ben blij te horen dat je 'm mooi vindt.

      Verwijderen
  5. lekker!! Ik doe er ook nog weleens maanzaad op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zou in eerste instantie niet in me opkomen om kaasstengels zelf te maken, maar het is eigenlijk een fluitje van een cent!
    Dankjewel voor de hele duidelijke tutorial... Het is nog leuk ook om te doen!
    En wat is je blog mooi, ziet er heel professioneel uit hoor...
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo, wat een leuk stukje zeg! Dit recept ga ik met mijn kids maken in de meivakantie. Bedankt voor je recept.
    Siger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Siger. Veel plezier in de meivakantie!
      Hier is samen kaasstengels maken altijd populair.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!