Spaardoel #1 bereikt: zonnepanelen

Daar liggen ze dan, onze zonnepanelen. Vorige week werden ze geplaatst. Het was wel een iets grotere klus dan we ons van te voren op hadden ingesteld, maar uiteindelijk verliep het allemaal vlot. Het is net als met een naaiklus, daar ben je ook meer tijd kwijt met patroon tekenen, knippen, rijgen, omzomen, dan met het naaien zelf. De trapkast moest leeg, spullen op zolder moesten opzij geschoven - oh nee, toch maar niet, we plaatsen de omvormer wel in de garage -  en toen de garage leegmaken. Dat laatste was niet zoveel werk. Tenminste, dat denk ik. Ik was er alleen het eerste half uur bij, de rest was de echtgenoot thuis. In ieder geval: het werk was in 1 dag geklaard en wij zijn heel blij met het resultaat. De echtgenoot heeft er een nieuwe hobby bij: kijken op de meter hoeveel de panelen opleveren :-). Zodra we de app hebben, kan hij op elk moment even kijken, hoeft 'ie niet steeds naar de garage.

Hele grappige foto vinden we dit, alsof we in een oerwoud wonen, maar de struiken van de buren staan er ook op :-).



Blij trouwens dat het niet een dag later gepland stond, want dan was het vast niet doorgegaan vanwege de oktoberstorm. De eerste stormtest hebben de panelen in ieder geval goed doorstaan. Heb je er opeens een zorg bij: help, waaien de panelen niet van het dak? Maar dat is niet gebeurd. Ze liggen er nog net zo vast op als een teek in de vacht van een hond.

Voor wie het interesseert: we hebben 16 panelen van het type Q-Cells QPeak Mono Black 290 WP en een omvormer van Solar Edge. De panelen zijn parallel aan elkaar geschakeld, wat betekent dat het niet uitmaakt wanneer 1 paneel in de schaduw ligt. De panelen die wel in de zon liggen, leveren dan wel optimaal stroom. Iets met optimizers. Een expert op het gebied van zonnepanelen ben ik niet geworden. Daar kan ik je niet echt veel over vertellen. Ben alleen maar goed in het sparen voor zonnepanelen, en misschien dat zelfs ook niet altijd.

de eerste stroom is opgewekt, daar worden wij ook opgewekt van hahaha

Ben er wel heel trots op dat het me gelukt is om dit spaardoel te halen! Al dat besparen lijkt nu toch zijn vruchten af te werpen. Systematisch kosten terugbrengen, zuiniger omgaan met eten, meer tweedehands i.p.v. nieuw, goedkopere uitstapjes, goedkopere cadeaus en vooral heel veel niet kopen.

Ik heb nu 4 van de 8 spaardoelen gehaald, dus dat gaat best goed. Of ik de andere nog haal dit jaar, dat betwijfel ik. Het tuinhuis was sowieso al niet realistisch en er is tussendoor ook geld naar andere aankopen - zoals nieuwe kamerlampen - gegaan. Maar die zou ik wel het allerliefst willen. We zullen zien hoe het loopt.

groeten Anita

Een vision board maken voor je spaardoelen
Behaalde spaardoel #4 wandelschoenen
Behaalde spaardoel #5 zomervakantie (niet specifiek over geblogd, maar ik spaarde het doelbedrag bij elkaar en we gingen op vakantie, dus 'check spaardoel' ;-)
Spaardoel #2 verduisterende gordijnen is ook behaald, maar daar heb ik nog niet over geschreven.








11 opmerkingen

  1. Dat was echt een prachtig spaardoel. Fijn dat het gelukt is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben echt heel blij dat we nu een keer geld kunnen uitgeven aan ee zelfgekozen doel en niet aan reparaties ofzo.

      Verwijderen
  2. Nou we lopen echt wel een beetje gelijk op Anita, want wij hebben sinds de zomer ook zonnepanelen!! Manlief kijkt ook geregeld wat het opbrengt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat ze er zijn. Het is idd best wel even een rommeltje en werk voordat ze geplaatst zijn. Op de dag dat ze hier geplaatst werden, regende het. Lekkage op twee slaapkamers, en smerige schoenafdrukken op de enige slaapkamer waar tapijt ligt. Gelukkig ontdekte ik de lekkage tijdig en konden de schoenafdrukken na drogen nog weggezogen worden. En mijn man had er ook meteen een nieuwe hobby bij ;)
    Succes met de volgende doelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het doel bereikt is. Bij iemand anders waren ze wel van het dak gewaaid, de vrouw helemaal in paniek, gelukkig is het goed gegaan en was de schade niet zo groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! In plaats van het milieu meer te belasten door uitgaven, zorg je er juist voor door te consuminderen. Dat moet een goed gevoel geven iedere keer dat je de panelen ziet liggen.
    Wij hebben sinds 2 jaar ook zonnepanelen, welk type weet ik niet meer, maar ook mijn man houdt me dagelijks op de hoogte van de opgewekte energie. Vorig jaar hadden we zelfs meer energie opgewekt dan we verbruikten. Het is erg leuk en fijn om iets goeds voor het milieu te doen. Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja mooi en fijn dat het werkt! Ik zei gister al tegen mijn vriendin dat ik steeds weer spullen heb voor de kringloop. Ik zie dat toch als een signaal dat er hier nog steeds teveel binnenkomt alhoewel ik denk dat ik bewust koop.En als ik dan kijk naar wat er weggaat is het echt niet alleen gekregen spul...goed leermomentje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat je je spaardoel gehaald hebt! Wie weet kunnen wij het ook nog eens doen. Voorlopig zit het er niet in, met de studies van de kinderen. Ach, dat is ook een mooi spaardoel.
    Een tuinhuis lijkt mij ook geweldig.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hartstikke goed gedaan!
    Dat is nog eens een prima investering.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wauw, wat goed zeg! Dat is ook 'n stille wens van mij ;-)
    Ik moest lachen om wat je schreef over Michel,(steeds naar de opbrengst kijken, hahaha!) maar ik kan het me ook zo goed voorstellen... Ik denk dat ik dat ook zou doen.
    Goed bezig hoor, petje af!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!