Schoolsnack : bladerdeeg met framboos en appel

De schooltrommel vullen met een verantwoorde snack en/of lunch kan een hele uitdaging zijn. Het liefst maak ik iets zelf, maar er zijn ook periodes dat ik geen tijd of zin heb om iets te maken en wordt het kant-en-klaar. Een san francisco biscuit en een mandarijn ofzo. Of droge toastjes (die Lu mini crackers of de biologische uitvoering) die vallen ook in de smaak.
Ik kan me dus best voorstellen dat ouders de voorverpakte tussendoortjes ideaal vinden. Je doet 's ochtends een graai in de kast, hup de trommel in, pakje drinken erbij en voilà, je kind is klaar!

Toch hoeft het niet moeilijk te zijn om iets anders mee te geven. Hoewel ik bij vlagen geen zin en tijd heb, toch kom ik iedere keer weer terug bij zelfgemaakt. Want zelfgemaakt, met kwalitatief goede ingrediënten, levert een voedzamer product op, met veel minder toevoegingen. En meer goed gevoel :-) .

Deze bladerdeeg snacks met framboos en appel zijn niet moeilijk te maken en kosten weinig tijd. Ik maakte ze een tijdje terug tijdens het koken van het avondeten. Het weekend daarop kregen we visite en gingen de snacks grotendeels in het weekend al op :-) .

bladerdeeg snack met framboos en appel





Werkwijze:
Bladerdeeg laten ontdooien en door midden snijden
appel schillen en in hele kleine stukjes snijden
ca. 2 bevroren frambozen en een schepje appelstukje aan een kant van het bladerdeeg leggen.
daarna dubbelvouwen.
met een vork de randen rondom aandrukken
volg voor de oven temperatuur en bakduur de aanwijzingen op de verpakking van het bladerdeeg, maar in ieder geval tot het bladerdeeg goudbruin en krokant is.

Onze kinderen hebben 's ochtends een kwartiertje pauze. Dan mogen ze hun zelf meegebrachte fruit en/of snack en drinken opeten en drinken. Dit soort snacks geef ik mee voor het pauzekwartier. Voor de lunch is reikt mijn inspiratie nog niet verder dan boterhammen.

Het recept komt uit het boek Opvoeden en Huttenbouwers. Een boek van en voor kritische ouders. Allerlei onderwerpen over opvoeden in deze tijd worden besproken, ik pak het regelmatig op om een stukje er uit te lezen. Het staat niet vol recepten, maar heeft wel een paar goeie kookideeën en tips voor een verjaardagstraktatie.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

lieve groet,
Anita


8 opmerkingen

  1. Goed idee! Met bladerdeeg kun je zó veel doen... ik kom er vaak niet toe, gedoe met oven aanzetten en zo..... wat grote onzin is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het lijkt zoveel werk, maar die oventijd is maar heel kort. Voor kaasstengsels is de oventijd bijvoorbeeld maar 10 minuten en voor deze snack maximaal 20 minuten.

      Verwijderen
  2. Ik vind het een leuke snack! Weer eens wat anders dan een paar stukken appel!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Welbeschouwd is het een fruit en hartige snack in-een :-)

      Verwijderen
  3. Hoi Anita,
    Je tussendoortje lijkt mij ook verrukkelijk...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm die zien er lekker uit!! Volgens mij ook wat gezonder dan mijn rolo cupcakes :) Wat betreft het boekenkastje: ik zou er ook heel graag zelf eentje beginnen, maar denk inderdaad niet dat het lang leeft en heb geen zin in vandalisme in mijn voortuin :-( Volgens mij kun je zoiets beter doen op een publieke plek, maar dan zit je natuurlijk weer met vergunningen en zo! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mmm...ziet lekker uit anita ik ga, lijkt me niet zo moeilijk...thanks!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!