Lezen en luisteren en Sinterklaasvoorpret

Lezen 
Er zijn heel veel mooie Sinterklaasverhalen geschreven, maar Elmo en het geheim van Sinterklaas door Rick de Haas is mijn favoriet. Daarom heb ik 'm weer uit de kast gehaald ter verhoging van de Sinterklaasvoorpret!


Het verhaal gaat over een jongetje, Elmo. Elmo woont bij zijn oma op een eiland in een vuurtoren. Hij heeft een hondje, Tuur, en hij vaart in een kleine onderzeeboot.
Op deze ochtend treft Elmo op zee een grote rode boot....De bemanning van het schip is een beetje schuw en moeten zich eerst even snel verkleden voordat Elmo aan boord mag komen. En hun kapitein? Heeft hij nou een rode theemuts op??
De bemanning zoekt nog een verstopplek voor hun boot, want ze zijn een beetje te vroeg aangekomen. Of Elmo niet een goede plek weet? Dat weet Elmo wel.

De tekeningen in het boek zijn met pen gemaakt en daarna met aquarel ingekleurd. Aquarel is een mooie, maar vrij moeilijke techniek (I know, ik heb het geprobeerd). Het is Rick de Haas gelukt om prachtige effecten met aquarel te maken. Vooral de tinten blauw van de zee en de luchten zijn schitterend. Ik hou ervan hoe hij met zijn tekeningen je helemaal het verhaal in krijgt. Alsof de tekeningen je omarmen. Ook de leefwereld van Elmo, met zijn grootmoeder op een eiland, spreekt tot de verbeelding.

Elmo en het geheim van Sinterklaas


Er zijn nog twee andere avonturen van Elmo. Beide van dezelfde kwaliteit. Zowel het verhaal als de illustraties.
Elmo en de winterslapers
Elmo en de grote storm

Rick de Haas verzorgt trouwens ook de illustraties van de Mees Kees boeken.

Luisteren
We luisteren ook weer liedjes. De cd met lievelingsliedjes kon ik gelukkig weer terugvinden.
Er werd meteen weer bij gedanst :-) Zelfs een beetje door mij, ondanks mijn nog steeds gemankeerde been.





Alleen zo jammer dat de pepernoten al weer op zijn....

6 opmerkingen

  1. ja echt een heerlijk boek en de sinttijd is zooooo leuk!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ogen vielen al eerste op dat prachtige kaft, schitterende illustraties, inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o dat eerste boek ziet er heel mooi uit idd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze ga ik onthouden voor volgend jaar! Mijn zoontje is er nu net iets te klein voor maar het lijkt me echt een superleuk boek. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!