Moestuin Maandag ~ inmaken en de gulheid van de natuur

De natuur was heel gul deze zomer. Fruitbomen zuchtten onder hun eigen gewicht. Heel wat mensen konden hun pruimen niet verwerken en deelden ze uit. Nu nog zie ik heel wat bomen in tuinen staan waarvan de vruchten niet geplukt zijn. Ik heb schroom om aan te bellen en te vragen of ik hun peren mag plukken, maar zonde van al dat fruit vind ik het wel. Maar ach, ik heb ook genoeg werk aan mijn eigen oogst.

Mijn appelboom, de Groninger Kroon, had een enorme oogst. Wel drie kratten vol haalde ik er af. Inmiddels heb ik 30 potten appelmoes in de kasten staan. Van mijn oom kreeg ik ook nog eens een emmer vol Notarisappels. Heerlijk voor hete bliksem. Een deel van die appels heb ik aan een vriendin doorgegeven.

Groninger Kroon





Verder ben ik de afgelopen tijd nog op jacht geweest naar vlierbessen. Dat was nog even zoeken, want die struiken waren in het voorjaar in de bloesemtijd flink geplukt door wildplukkers - waaronder ikzelf :-)  Maar ik vond nog een struik op een hoog talud langs een autoweg die nog helemaal vol zat. Van die bessen maakte ik - in combinatie met mijn appels - vier potten jam. Later kwam ik nog een andere bomvolle vlierbessenstruik tegen. Die stond in de wijde natuur en niet langs een drukke autoweg. Een goeie om te onthouden voor volgend jaar :-)

vlierbessen rissen voor jam

De kornoelje boom op mijn werk had dit jaar niet veel bessen. Dat leverde maar twee potjes jam op.

De druiven heb ik helaas te lang laten hangen, daar hebben de spreeuwen zich tegoed aan gedaan. Nou ja, die gun ik ook wel een lekker hapje. Niet alleen ik haal mijn oogst binnen om van de winter wat van te kunnen eten, ook de vogels moeten een energievoorraad opbouwen voor de winter.






Moestuin Maandag is een initiatief van Hollandse Klei

7 opmerkingen

  1. Wat een geweldige oogst heb je! Mijn appelboom gaf vijf appels. Dat is één appeltaart;-)
    Ik verbaas me ook altijd over de niet geplukte vruchten in de tuin van een ander en een enkele keer bel ik toch aan! Het ziet er zo 'ondankbaar' uit.....vruchten negeren....
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anita,
    Het is zeker een heel goed fruitjaar geweest. Was ik vorig jaar al heel blij met de 17 peren die ik uit ons boompje haalde, dit jaar was daar het dubbele aantal, en nog flink aan de maat ook. Ik heb alvast een paar potten stoofpeertjes klaarstaan en de rest moet ik nog verwerken... Heerlijk allemaal hè?
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me af wat jij met je druiven doet. Ik heb ook een druivenstruik in mijn tuin met ieder jaar flink veel druiven. Niet echt heel eetbaar: ze zijn rond met een harde schil, zoet en met een grondsmaak. Ieder jaar weet ik niet wat ik ermee moet. Afgelopen jaar heb ik ze gesnoeid en weggegooid....
    Groet, Conny (papillon60.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je bezoek aan mijn blog en je vraag over wat ik met mijn druiven doe. Dus ik kwam even bij jou kijken :-)

      Als je druiven niet lekker zijn om zo uit de hand te eten, dan kun je ze koken tot sap. Dat heb ik nu twee keer gedaan en ik vind het sap heerlijk. Je knipt de trossen af, doet ze in de gootsteen of teil met veel water. Goed afspoelen, want er kunnen allerlei beestjes tussen de druiven zitten. Dan haal je de druiven van de takken. Ik ben vrij kieskeurig, ik gebruik alleen de mooie die goed op kleur zijn. Die doe ik in een ruime pan met een klein bodempje water. Breng dit aan de kook. Als de druiven kapotgekookt zijn dan doe ik alles door een passeerzeef. De pitjes wil je er niet bij hebben want die kunnen voor een bittere smaak zorgen.
      Vervolgens breng ik het sap nog een keer aan de kook en dan doe ik het in schone flessen met een schroefdop. Ik zet de flessen op de kop zodat het hete sap de dop vacuüm trekt. Het sap is nu goed houdbaar.

      Verwijderen
    3. Ah! Bedankt. Dat kan ik dan dit jaar eens proberen. Aangezien ik iedere (werk)dag een smoothie maak, kan ik dat sap daar dan bij doen. Ik heb de druiven al eens geperst (vies werkje trouwens) en door een doek laten uitdruipen en dat sap deed ik dan bij mijn smoothie. En dat was ook best lekker. Zat te denken aan zo'n sapmachine, maar ik haat keukenmachines en volgens mij is dat een enorm sta-in-de-weg apparaat.
      Maar eerst nog een mooie warme zomer voor de boeg....!

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!