In balans

Het combineren van werk, gezin en huishouden vind ik vaak best lastig. Vooral wanneer een van de drie meer tijd vraagt dan normaal.
En ieder onderdeel vraagt onverdeelde aandacht. Dat is al een tegenstelling in zichzelf.

Soms vraagt een deel meer tijd en aandacht en dat gaat rechtstreeks ten koste van de andere delen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. Het klinkt misschien strikt maar het geeft mij rust en overzicht wanneer ik werk en thuis zoveel mogelijk gescheiden houd.

Ik heb een lichte hang naar het kluizenaarschap en daarom neig ik er naar om dingen buitenshuis te ontwijken. Waarschijnlijk is het daarom toch beter dat ik buitenshuis werk, hoewel ik kan fantaseren over een kantoorloos en pc-loos leven.
Niks menselijks is mij vreemd.

Maar ik heb een fantastische werkgever - en dat is geen grap - die mij nog wel eens voor iets uitnodigt waar ik normaal gesproken nooit mee in aanraking zou komen. En dat is altijd goed voor de ontwikkeling van de mens. En dan is het goed om meer tijd in het deel 'werk' te steken.

Twee weken terug ging ik naar een kennismakingsworkshop 'hoe verhoog ik mijn gunfactor'.
Aansprekende titel nietwaar?
Een enthousiaste vrouw, Nelleke Mulder, vertelde over haar bedrijf waarbij ze mensen helpt bij het presenteren van zichzelf. De eerste zeven seconden zijn bepalend voor een eerste kennismaking.
Zij weet alles van die eerste zeven seconden.
Fascinerend vond ik het. Want ik wil helemaal niet een ander beoordelen op uiterlijk, presentatie, haardracht of ongepoetste schoenen. En ik wil al helemáál niet dat een ander mij in die eerste zeven seconden daarop beoordeelt.
Maar het gebeurt tòch.
En dat kan verklaren waarom je nooit verder komt in die sollicitatieronde terwijl je toch duidelijk de beste papieren hebt en het meest ervaren bent.

Nou ben ik niet van zins om op sollicitatiepad te gaan, maar ik ben wel bezig om mijn binnenkant meer in balans te brengen met mijn buitenkant.

Gistermiddag ging ik naar de vervolgworkshop. Wat zeg ik, workshop?!  Het was een compleet stijladvies!
Het was een echte vrouwenaangelegenheid.
We werden verwend met een kleuranalyse. Ik ben een zomertype.
We kregen stijladvies. Coltruien ga ik altijd uit de weg, maar die zouden me goed staan. Verrassend.
Mijn haar kon wel wat meer aandacht gebruiken. Of ik misschien kleine kinderen had? Haha.
Tot slot kreeg ik nog een beetje make up op.
Ik ging naar huis met een kleurenboekje en een hoofd vol richtlijnen. Ik ga weer met een heel nieuwe blik kleding kopen!

Ik realiseer me dat het snel kan lijken of ik alles perfect wil hebben. Mijn huis perfect op orde, financiën perfect op orde en het uiterlijk perfect op orde.
Maar dat is niet mijn zoektocht.
Er zijn in huis nog regelmatig hoekjes die rommelig zijn. Dat vind ik niet erg, die rommel is een afspiegeling van hoe wij als gezin leven. Die achterstallige rommel, die was dat niet. Zo is sinds het kastjeperdag mijn huis veel meer een afspiegeling geworden van hoe ik en wij als gezin in het leven staan. Spullen die ons dierbaar zijn. Plek voor de kinderen om vrij-uit te spelen. Ruimte om prettig te werken en ontspannen te zitten.
Zou het niet fijn zijn als ik mij kan laten zien zoals ik me voel? Zodat er meer balans ontstaat. Dat leek me een mooie vraag voor mezelf tijdens die workshop.

En in balans zijn is geen statisch gegeven. De balans is ook altijd in beweging. Soms slaat deze uit naar links, soms naar rechts, soms blijft het kalm in het midden.
De uitdaging is om de balans niet tè ver uit te laten slaan en niet te vaak achter elkaar, zodat er een meanderend midden kan ontstaan.

In balans

Een gebalanceerd weekend gewenst!




15 opmerkingen

  1. Wat leuk die workshop zeg en vooral als je dingen meeneemt waar je weer een boel aan kan hebben. Zo'n kleurenanalyse zou ik ook nog wel eens willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was inderdaad een hele leuke workshop. Iedereen stond in de rij om zich in te schrijven!

      Verwijderen
  2. Leuk verhaal leveren je workshops op! Ik ben echt een wintertype (kun je ook gewoon op googlen Onny :)

    Dat meanderen begin ik langzaam aan onder de knie te krijgen. Al zak ik nog wel eens door de bodem :) Blijft een levensopdracht :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door de bodem zakken, ja dat hoort er ook helaas ook bij.
      We zullen hopelijk nog heel lang meanderen :-)

      Verwijderen
  3. wat een bijzondere en interessante workshop lijkt me dat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was superinteressant.
      Wanneer je googled op Nelleke Mulder kom je op haar website.
      Er zijn workshops in Sneek en Amsterdam. Ze verzorgt het hele plaatje, haar, kleding, make up, bril en zelfs kleding en accessoires.
      Haar enthousiasme is heel aanstekelijk.

      En voor het geval er meer mensen geïnteresseerd zijn: er is op 8 maart 2014 een aanbieding: 4 workshops voor de prijs van 1

      Verwijderen
  4. Ik zou nu een hele lange reactie kunnen schrijven. Maar ik kan het ook heel kort houden: Je spreekt me zo uit het hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anita,
    Wat een fijn verhaal over die workshops. En het lijkt er op dat je er aardig wat van hebt opgestoken... Ja een balans vinden tussen al die zaken is niet eenvoudig, vooral omdat er van meer kanten aan je getrokken wordt, in varierende mate... Maar je bent er goed aan bezig om de juiste balans te vinden. Je kunt het!
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik geloof inderdaad dat ik er heel veel van heb opgestoken, meer dan ik aanvankelijk dacht.
      Genoeg om over na te denken in ieder geval :-)

      Verwijderen
  6. Mooi omschreven: een balans in beweging met meanderend midden.

    x Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Balans, ik hoop dat ik het ooit mag vinden! Ik ben nu halverwegen de twintig en wil van alles veel te veel. Balans is een nieuw woord in mijn woordenboek en hoop deze vanaf nu minstens elke week te gebruiken. Bedankt voor jouw artikel.

    X Saar
    http://citysaar.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat mijn overpeinzing wat voor je gedaan heeft.
      Leuk blog heb je, ik ga je volgen.

      Verwijderen
  8. heel erg herkenbaar. De zin over de reden achter het gescheiden houden van werk en prive is voor mij ook een eyeopener, dat is precies de reden waarom ik zaken gescheiden houd, ik kon alleen niet verklaren waarom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je compliment, daar ben ik echt heel blij mee! Dat ik heb kunnen verwoorden wat jij eigenlijk voelt.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!