Een cape voor Heidi of Roodkapje

In de vakantie las ik niet zoveel, maar gebruikte ik de rustige uurtjes om te breien. In een breiboek van Bergere de France had ik een rode cape met capuchon gezien. De enige associatie die ik er bij had was: roodkapje. Ik kan mij niet voorstellen dat een kind daarmee naar school zou willen. Daarmee was wel het idee geboren om het als verkleedkleding te gaan maken.
Daarnaast is Ellie ook nog eens dol op Heidi en laat Heidi nou ook een rode cape hebben!

Ik viel ook erg op de steek. Het effect ziet er spectaculair uit, maar zoals met wel meer breisteken, was ook deze niet meer dan een variatie op 1 recht, 1 averecht. Je breit een naald recht en de volgende naald 1 st. av. en 1 st. r waarbij je de rechte steekt achter insteekt.
Ik gebruikte een dubbele draad van rood garen van de Wibra (1 euro per bol!!) en had er een stuk of 8 nodig. Ik ben een plichtsgetrouw mensen en wijk niet zo snel af van voorschriften (een recept of een patroon), maar deze keer heb ik mezelf vermand. Als ik het voorgeschreven garen had gebruikt was ik minstens 35 euro kwijt geweest. Een kleine overwinning voor mezelf :-)

Vandaag zette ik er de knopen aan. Ik haakte lusjes erbij, hoewel in het patroon staat dat je het door het breiwerk kunt steken. (oh oh al weer afgeweken...) Voor kleuterhandjes leek me dat vragen om problemen. :-)





In de zijnaad zit een opening voor de armen,
maar die gebruikt Ellie niet 'want dat heeft Heidi ook niet'.



8 opmerkingen

  1. Geinig gedaan!! Staat haar leuk, net een echte Heidi. Ik was als meisje ook fan en keek het op de Duitse televisie:) 'Heidi, Heidi, deine Heimat sind die Bergen....'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anita,
    Wat een leuke cape is het geworden en wat schattig dat Ellie zich nu als Heidi waant...
    Ik wens je een heerlijke zondagavond en een prachtige nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi gedaan. En het staat haar zo lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat gaaf!!! en moi gemaakt, mijn complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schatje zeg en zeker een leuke steek. Ik kan niet breien dus hier begin ik zeker niet maar, maar mooi vind ik hem zeker. Leuk ook dat Ellie hem leuk vind. Kan ze leuk mee spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heidi?, het is net roodkapje. Wat een leuk patroon, wil ik ook wel voor mezelf!! hh Lief dat je even reageerde bij mij... Thanks! Liefs Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oeps dat staat ook in je titel! mmmmm :) Fijne middag nog!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!