Zelf maken: vlierbloesemsiroop

Eind mei, begin juni staat de vlier in bloei. In een stuk met meerdere bomen en struiken zijn de witte geurende schermen heel opvallend. In het najaar zitten er bessen aan die erg geliefd zijn bij vogels. Als de bessen op z'n rijpst zijn dan plukken vogels de vlier in no-time kaal. Vervolgens poepen de vogels de pitjes van de bessen elders weer uit, waardoor je de vlier vaker terugziet in clusters van bomen en struiken, gemeenteperken, rond sportvelden, bij mensen met grote tuinen; plekken waar weinig geschoffeld wordt.

Van de vlierbloesem kun je heerlijke siroop maken! Het plukken van vlierbloesem in het wild was mijn eerste wildpluk-ervaring. Ik was zo enthousiast dat ik genoeg bloesems had voor 10 liter siroop! Daarvan heb ik veel flessen weggeven als cadeautje. Vooral omdat Gemma en Ellie het niet bliefden...




Yoga: de benen omhoog

Ik doe het niet vaak genoeg, de benen omhoog. En dan bedoel ik echt met de benen rechtop, voeten in de lucht. Toch is het goed voor me, heb ik gemerkt. Door de operatie aan mijn onderbeen waarbij een moedervlek is weggehaald en de wond ging ontsteken, heb ik altijd een bepaald ongemak aan dat been. En als vrouw van een bepaalde leeftijd - in de overgang - is het ook goed om wat meer zorg aan de bloedsomloop te besteden.

Met de benen omhoog geeft niet alleen ontspanning op korte termijn, maar ook op de lange termijn.
Neem een yoga mat of een dikke deken en leg deze bij een wand. Ga ontspannen liggen en laat de benen tegen de muur rusten. Een dun kussen of een zachte deken onder de onderrug geeft nog wat extra ontspanning. Zorg dat je je comfortabel voelt.

Al na een paar minuten voel je je meer ontspannen, je ademhaling wordt rustiger, je hoofd wordt rustiger. Het hart hoeft niet zo te pompen om het bloed helemaal naar je benen te pompen. Door het steuntje in de onderrug stroomt de energie beter door en krijg je waarschijnlijk warme voeten, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt met je voeten in de lucht.

Op de lange termijn zijn er ook allemaal voordelen. Als je deze oefening vaker doet heeft dit een gunstig effect op je bloedsomloop, je hart, je spijsvertering en je afweersysteem. Het wordt ook wel geadviseerd ter voorkoming van spataderen. Het is ook gunstig voor de lymfeklieren en dat kan ik wel gebruiken, want het lymfestelsel in mijn onderbeen is door de operatie onderbroken.

Op zich kun je deze oefening doen zo lang als je wilt, maar in het begin zou ik het bij een paar minuten houden en gaandeweg opbouwen.

Fijne oefening gewenst!
Anita


Anita's Dagboek in een nieuw jasje

De terugkerende lezer had het vast al gezien: mijn blog heeft een heel nieuw jasje! Gloednieuw! Niet van de kringloop, niet van de weggeefhoek, niet macrobiotisch, rechtsdraaiend en ook niet eco.

Mijn platform is nog steeds het gratis Blogger, maar de layout heb ik geconsumeerderd met keiharde Amerikaanse Dollars. Het is het mij waard, want ik ben er dolblij mee!

Het plan om voor een andere layout te gaan leefde al heel lang in mijn hoofd. Soms leven mijn plannen daar zo lang, dat het lijkt alsof er niks concreets uit mijn handen komt en er niks gebeurt. Maar opeens komt het er allemaal uit en dan valt alles op z'n plek.

Het centrale idee was dat ik met mijn blog naar een volgende stap wilde. Professioneler, een stap omhoog, een stap voorwaarts. Weet niet welke naam ik er aan moet geven, in ieder geval wilde ik meer met mijn blog. Meer naar buiten treden. De boel beter bundelen, artikelen er af gooien en de overige artikelen duidelijker presenteren. Ik wilde daar nieuw uiterlijk bij. Iedereen zegt dat je aan de wordpress moet, maar ik ben gehecht aan Blogger. Het is wat ik gewend ben, maar het is ook erg gemakkelijk in gebruik en ach, misschien wil ik ook wel het tegendeel bewijzen, dat je met blogger ook een netwerk kan opbouwen. Toen zag ik bij down--to--earth een nieuwe layout die ik erg mooi vond. Even dacht ik dat ook zij van de blogger-wagen was gevallen, maar het bleek een layout van Georga Lou Studios. Ik bladerde door de beschikbare layouts (themes) en koos voor Felicity. Tip: als je op een blog komt waarvan je de layout mooi vindt, scroll dan helemaal naar beneden, daar vind je de naam van de layout en wel platform. Zo ontdekte ik Georgia Lou Studios.



Zelf maken: kaasstengels

Je hebt het verhaal van Het meisje met de zwavelstokjes. Dit is het verhaal van de moeder met de kaasstengels. Maar dan net iets anders. Die moeder ben ik. Ooit ging ik ze maken om een - soort van - verantwoorde snack voor de kinderen te hebben. Als in groep 1/2 maakte ik ze voor een ontbijt op school en sindsdien kom ik er niet meer van af. Bij elke Paaslunch, Kerstbrunch moet ik kaasstengels maken. Niet alleen mijn eigen kinderen vragen er om, de andere kinderen in de klas rekenen er inmiddels ook op. Ik ging ook wel eens kaasstengels samen met de kinderen maken als gezellige activiteit. Er was een periode dat er elke week een vriendinnetje hier wilde spelen en dat ze dan elke week kaasstengels wilde maken. Dan vroeg ze me op het schoolplein 'heb je ook bladerdeeg in huis?' Ik vermoed dat over twintig jaar ofzo die klasgenootjes zeggen 'oh ja, de mama van Gemma en Ellie maakte altijd kaasstengels'. Of: 'Welke moeder maakte ook al weer altijd kaasstengels.' Haha, nou er zijn slechtere zaken om bekend om te staan.

Kaasstengels maken is niet moeilijk, maar het vraagt enige behendigheid vraagt en oefening. Die van mij zijn er in de loop der jaren in ieder geval mooier op geworden. Ik wil maar zeggen dat je het niet moet opgeven als jouw eerste partij lijkt op slecht gedraaide shaggies.




Voor de echt fanatieke zelf-makers onder ons kun je ook zelf het bladerdeeg maken, maar daar waag ik me niet aan. Om budgettaire redenen kocht ik eerder wel het huismerk van de AH, maar die van Koopmans zijn toch beter. Geven een mooiere kaasstengel. Bio bladerdeeg is helemaal the best, maar wel duurder.